16. nov. 2010

Hvordan jeg finner metallåser ,samt kjekke linker til japanske kit

Jeg får utrolig mange henvendelser om hvor jeg kjøper metallåsene til pungene jeg lager. Jeg forstår jo hvorfor folk spør, og det er jo lov også.Og det er jo trivelig å få mail, men jeg føler at det er ikke min oppgave å videreformidle slike ting stadig vekk. Det tar jo utrolig mye tid, dessuten har jeg brukt masse tid til å finne det ut selv. De aller fleste er veldig hyggelig i sin forspørsel, men slett ikke alle.
Et tips er at de som er interrisert gjør som meg: GOOGLER! Søk etter "metal frames", "purse frames" eller noe i den retning. Jeg gjør slik stadig vekk når jeg leter etter noe, og med litt tålmodighet finner en det en ønsker. Jeg velger å handle utenfor Norge da dette har visst seg å være billigst.


Det er også en del som spør hvordan jeg lager de små pungene av japanske stoffer. Mange har lyst å prøve men tør ikke da de tror det er vanskelig. det er faktisk enklere enn du tror, men det er lurt å starte med en kit, med engelsk tekst.Vær forberedt på at det er en del håndsøm på japanske mønster.
 Jeg laget denne(bildet under) av en kit kjøpt her i Norge. Her finner du virkelig mye fint så sjekk ut. Quiltekilden.com


Denne lille (bildet under)er en kit kjøpt i Japan.Quilt Party heter det, ganske rimelig og kjemperask levering. Sjekk kursen på Yen, men 1000 japanske yen er ca kr 7,50. Der har kit med både engelsk og japansk tekst. Les i menyen deres på  venstre side.

Når du har prøvd deg på et par-tre kit kan du prøve deg på en av de japanske bøkene. Der er det mye flott. Førstnevne link  over her; Quiltekilden.com,  har mange flotte bøker. Også Lapp-Elisa i Sverige har stort utvalg, fordelen med den butikken er at det er bilder fra innsida av boka. Viktig fordel.Men her kommer tollavgift hvis du handler over kr 200.
Nesten alle norske quilt-nettbutikker har en japansk bok eller to.
Denne lille bollen laget jeg fra en japansk bok, ingen problemer da det er mange illustrerende bilder.


Forøvrig ble denne bollen overfalt av min datter da hun kom hjem  i ferien sin i sommer. Hun ble umiddelbart forelsket  og mente den var absolutt perfekt for henne. Alle studenter må ha en sånn kan du skjønne....
 Pliiiis mamma! må ha...
 Vel, bollen er i Polen den nå.

Håper dette var oppklarende for noen , og lykke til med syinga :o)
Hilsen
                                                      post signature

4 kommentarer:

Hilde sa...

Det er så gøy å titte inn til deg - og i dag minnet du meg på at dette kittet med sue bonnet sue har jeg liggende et eller annet sted på syrommet (rødme rødme det er veldig kaotisk der, men nå skal det letes!) Det er gøy å handle på nett og kan varmt anbefales! mITT KIT BLE KJØPT HOS kathrinesquiltestue, men de sender også. Handle på nett er fortreffelig - man kan sitte varm og god i sofakroken og lete til man finner mens man nyter en deilig kopp te... I helgen skal jeg til københavn, og er jeg heldig finner jeg en sybutik der også.
Hilde

Anonym sa...

I dag har jeg koset meg veldig med å lese bloggen din,som jeg tilfeldigvis kom over.Er så imponert.Du lager utrolig mye fint,nydelig arbeid,og veldig inspirerende.Nå kribler det veldig etter å komme seg inn på syrommet igjen:)Har ikke blogg selv,men legger deg inn på favoritter,så jeg raskt kan finne deg igjen og følge med på dine syprosjekter.Hilsen quiltedame fra Kristiansand.

Elins systue sa...

Mye flotte ting du har laget her. Skal ta en titt på nettadr du henviser til

Litamora's Quilt & Design sa...

Anbefaler deg å ta en titt på Yoko Saito's hjemmeside. Der er det mye flott å shoppe. Quiltegården har også veldig mye av både japanske stoffer og bøker/mønster. Sjekk bloggen deres, og evt send en forespørsel pr. mail dit om du leter etter noe spesielt ;o)
Utrolig mye flott du har fått laget :-)
Ha en fortsatt flott helg,
Laila